Otočac – Veliki broj mladih na tribini don Damira Stojića

5

U organizaciji Župe Presvetog Trojstva Otočac održana je tribina Mladi petak, u Gackom pučkom otvorenom učilištu u 19 sati, a tema je bila LJUBAV I SEKSualnost u Božjem naumu.

Gost tribine je bio don Damir Stojić, salezijanac i studentski kapelan Zagrebačke nadbiskupije, moderator tribine don Anđelko Kaćunko, a tribinu je uveličao mladi zbor „Trinitas“ župe Presvetog Trojstva iz Otočca.

Oglas

Pred stotinjak okupljenih, otvoren, bez dlake na jeziku, većinom mladih don Stojić je praktična duha, a neki njegovi stavovi zacijelo su povezani s činjenicom da je rođen i odrastao preko oceana – u Torontu, kao treći i najmlađi sin u obitelji hrvatskih emigranata iz Međugorja, otvoreno je govorio o ljubavi i seksualnosti u Božjem naumu.

Tijelo je stožer spasenja ukazao je don Stojić citirajući papu Ivana Pavla II i njegovu knjigu Teologija tijela. Spomenutu knjigu papa je čitao kao 129 kateheze tijekom svojih audijencija srijedom od 1979. do 1984 godine. Tko je čovjek, kamo ide i koji je njegov smisao tri su temeljna pitanja na koja Papa odgovara.

Mi svećenici na svetoj misi slavimo euharistiju po kojoj nas Bog prožima i ulazi u nas. Kad vas pričestim, vi u stvari kušate Nebo na zemlji. Dva su načina da čovjek okusi Nebo na zemlji: sveta pričest jer Bog Isus Krist ulazi u svoju zaručnicu Crkvu i bračni čin kad muž ulazi u svoju ženu.

To je objavio Ivan Pavao II.! Koji je vrhunac Svete Mise? Sveta pričest kad svećenik kaže: Tijelo Kristovo. I mi kažemo: Amen, neka bude! I Tijelo ulazi u nas! A vrhunac braka – bračni čin – muž, tj. njegovo tijelo ulazi u njegovu ženu i tako je bračni čin ustvari liturgijski čin. Tu usporedbu između svete mise i bračnog čina Ivan Pavao II. prekrasno je napisao i objavio u svojoj Teologiji tijela. Zato sotona želi uništiti brak i svećenika i mi smo uistinu pod opsadnim stanjem jer netko želi spriječiti dijeljenje Isusa Krista u sakramentu i bračni čin.

Ne počinjem predavanje tako da nešto branim ili dopuštam, nego prije svega s mladima prođem dva osnovna antropološka pitanja: tko sam i kamo idem. Nakon toga zaključak se sam nameće – priča don Damir. Kršćanski pristup, nastavlja, jedno je veliko “da” koje podrazumijeva i mnogo ne. Primjerice, pri ulasku u brak jednoj osobi kažemo da, a pritom “ne” izgovorimo dvjema milijardama ljudi! Onima koji smatraju da svećenik nema što pričati o seksu jer nema pojma što je to poručuje da je to istina, ali da on mnogo zna o ljubavi, a ona je, smatra, glavni sastojak seksa.

Istaknuo je kako je Ivan Pavao II. govorio da čovjek mora znati odgovor na dva pitanja: Tko sam ja? Gdje odlazim? Ukoliko čovjek zna tko je onda zna i dolično živjeti, a ukoliko zna gdje odlazi onda zna i kako ići. Upravo na tom tragu naglašava kako je potrebno osmisliti sadašnji trenutak kao da biraš nebo ili pakao, jer čim ljudi izbace Nebo počinju se klanjati jedni drugima.

Glavni je problem mladih, smatra, oholost – kad svoju osobnost prekriju maskom i glume nekoga tko nisu. Iz tog smrtnog grijeha stvara se strah jer se boje da će otkriti kakvi su ispod površine, što pak izaziva psihičke probleme. Mi mislimo da je seks nešto neutralno, sad je to heteroseksualnost a za par godina će biti biseksualnost. Sada se gura u škole spolni odgoj, rad i spol ne trebaju biti zajednički. Što su rekli naši ministri ? Gaze pravo roditelja, gura se da je seks nešto drugačije, druga stavka koju „guraju“ da je seks tehnika. Tog programa nema nigdje na internetu da se može vidjeti i pročitati, a ide u hitnu proceduru u Sabor RH, ti ministri guraju slobodu da dijete može birati rod i spol.

Nitko ne pita tko je čovjek ?

Dok ne dobijemo odgovor ne možemo govoriti o čovjeku. Bog koji čisti duh, čisti tijelo. Kad god griješimo koristimo tijelo. Tijelo zlo – duša dobra ! Svi imamo svoje rane što duševne što tjelesne. Svi mi moramo ići na reprogramiranje.
Ivan Pavao II. imao je 5 kateheza, gdje on govori da naviješta živoga Boga. Riječ eros je kršćanski izraz. Moja mama me odgajala na način „ Nemoj, ne možeš, i ne daj Bože „

Slika Božje ljubavi je ona ljubav koja je slobodna i trajna, te otvorena prema životu, poručio je don Stojić. Ukazao je kako je Bog ljubav, a čovjek je stvoren na Njegovu sliku što znači da smo i mi pozvani stvarati i ljubiti, Dva su načina da se to ostvari, a to su brak i celibat. Brak je ikona Presvetog Trojstva, a celibat je znak kraljevstva Božjeg na zemlji. Bračni par je putokaz prema nebu. Tek kada shvate da je Isus prvi u njihovim životima onda su spremni jedno za drugo. Redovnički život je znak neba na zemlji, ono što će biti na nebu svećenici pokušavaju živjeti sada, poručio je don Damir Stojić.Kad bi žene znale da su hram Božji, kako bi se odijevale, čedno odijevale. Modna industrija nije na strani žene. Ovaj svijet mrzi život.

Prvi je pao Adam u propustu, Eva u činu !

Po tumačenju naše Crkve, Ivana Pavla II. Adam je pao prvi! Pao je u propustu, Eva pada u činu!
Ali, krivac broj jedan je Adam jer on je dopustio da zmija uđe, a on je trebao zgaziti zmiju. Adam koji je bio u vrtu, gleda zmiju kako napastuje ženu Evu i onda ona njega nudi jabukom i tako ga napastuje na grijeh. Adam je trebao dati svoj život za svoju ženu i zgaziti zmiju!

A Isus, koji je novi čovjek – novi Adam – ovako rješava njihov pad: u vrt (opet vrt – simbolika je nevjerojatna!) ulaze neprijatelji sa zubljama, svjetiljkama i oružjem. I što je prvo što Isus govori? – “Koga tražite?” – “Isusa Nazarećanina!” – “Ja sam… Ako dakle mene tražite, pustite ove da odu! Uzmite mene!” Što je Isus tada napravio? Otkupio je tamo gdje je Adam pao! Adam u Edenskom vrtu nije čuvao svoju zaručnicu, a Isus je za svoju zaručnicu Crkvu u Getsemanskom vrtu dao svoj život.

Gdje muškarci padaju najviše?

Dečki, gdje mi muškarci padamo najviše? Nas muškarce najviše boli kad ne uspijemo, kad ne možemo skrbiti, kad nismo adekvatni.

Aramejska riječ za muškarca zakar – “onaj koji podsjeća, koji se spominje”. I kad je zmija ušla u rajski vrt, Adam je trebao podsjetiti Evu na ono što im je Bog rekao: “Evo, sjećaš li se što je Jahve rekao, da ne jedemo od onoga drveta, nemoj! Sjeti se Božje ljubavi” ali to nije napravio! I to je njegov propust.

Aramejska riječ za ženu je negeba – što doslovce znači ona koja je otvorena. Dakle, na što on mora podsjećati, a čemu ona treba da bude otvorena? On mora podsjetiti ženu na sve o Božjoj ljubavi, a ona mora biti otvorena za to. I tu je jasna ta komplementarnost!

Budući da je Adam šutio, a Eva je stvarno bila otvorena, zmaj (zmija) je ušao u vrt i ona je bila otvorena njemu! I on je rekao Evi: Zar je on stvarno rekao da ne smijete jesti sa onog drveta? Ma daj! Samo ti jedi! Ona je bila otvorena – negeba – i jela je. Znam da je ovo simboličan govor, ali treba ga promatrati dubinski u svakoj obitelji.

Duboko vjerujem u različite muške i ženske uloge. Mi nismo jednaki, naravno da nismo! Ako samo pogledamo tijelo – vidjeti ćemo da nismo jednaki. Ako je tako na razini tijela, onda je velika razlika i u području duha! Nemojte dopustiti da vam sekularni i liberalni svijet kaže drugačije. Muške i ženske uloge su različite. To ne znači da muškarac ne treba mijenjati pelene ili da se žena neće popeti na krov, ako nešto zatreba ili slično. Uostalom, kad se muškarac daje u kuhinji, nijedna žena to ne može nadmašiti! No, u duhovnom smislu uloge muškarca i žene različite su, pustimo na stranu ove svakodnevne stvari .

Imamo savršen spoj između erotike (erosa) prožete duhovnom ljubavi (agape) kad muškarac vlada sobom u tom naboju spolne želje, kuca i čeka da ona otvori. Vidite, ovo je teško, jer žena jest dar za tebe i ti za nju. Ali dar pretpostavlja slobodno davanje s jedne i s druge strane! Ne znači da spolni odnos mora biti uvijek kad samo jedan od njih poželi, nego onda kad je odnos komplementaran. I on joj govori: “Ti si vrt zatvoren, sestro moja, nevjesto, vrt zatvoren i zdenac zapečaćen.” Vrt je njezino tijelo. Inače vrt i zdenac su u Bibliji simboli ženskih spolnih organa. I onda ona njemu kaže: ovo je tvoj vrt, uđi i jedi voće. On kaže njoj – ovo je tvoj vrt, ovo je tvoje voće. I oboje su u pravu! Njezino tijelo pripada njemu, ali ona mu se daje kao dar.

Bog stvara i Bog ljubi. Zato čovjek mora raditi i ljubiti i stavarati u bračnom krevetu. Seksualni bračni čin je slika i prilika Presvetog Trojstva. Presveto Trojstvo je trojna veza. Spolni čin je katolički dio braka, i na kraju don Stojić poziva mlade „ U braku što češće, a prije braka nemate pečat“. Mi danas imamo ogroman problem koji ne izvršavaju svoje uloge, čuvati i štititi obitelj. Mi smo djeca Božja. Plodite se i množite – Bog se obraća u prvoj zapovjedi. Bog je nedjeljiv u sebi. Bog, Duh i Riječ.

Don Damir Stojić ima 39 godina, rođen i odrastao preko oceana – u Torontu, kao treći i najmlađi sin u obitelji hrvatskih emigranata iz Međugorja. Nakon završene srednje salezijanske škole spartanskih pravila, upisao je studij psihologije, no planovi su pali u vodu kad se iduće ljeto domogao Hrvatske. Raskinuo je sa životom u bijelom svijetu, pokupio stvari i u Zagrebu upisao studij teologije na Katoličkom bogoslovnom fakultetu. Poslije pedagoške prakse u Splitu i talijanskom Sondriju, zaredio se u ljeto 2002. godine. Dvije godine poslije, otišao je na poslijediplomski studij u Washington, nakon čega 2007. u Zagrebu postaje studentski kapelan. Kad nije u svećeničkoj halji, nosi traperice, tenisice i majicu “fifa” s kapuljačom. U tom izdanju dečka iz kvarta savršeno se uklapa u studentski dom Cvjetno naselje.

Na tribini su bili i mons.mr.Tomislav Šporčić generalni vikar Gospićko-senjske biskupije i otočki župnik, mr.vlč.Marinko Miličević kancelar biskupije, vlč. Ivica Miškulin župnik u Ličkom Lešću i Prozoru te don Jure Ladišić pastorali suradnik za slijepe i slabovidne.

Na tribini je došao i određeni broj mladih iz okolnih župa te iz Gospića.

( IB )